نقل است: پس از آن که امام رضا(ع) به ایران آمدند گروهی برای دیدار با آن حضرت خود را به محل زندگی ایشان رساندند و چون خود را شیعۀ علی(ع) معرفی کردند حضرت آنها را نپذیرفت و این درخواست و نپذیرفتنِ هرروزه تا دو ماه به درازا کشید و در پایان، حضرت آنها را پذیزفت و به آنها فهماند که چون رفتار شما با شیعه علی(ع) نمیخواند؛ شما در نهایت مُحِب و دوستدار او هستید و نه شیعۀ او.
بررسی اعتبار سند و منبع این روایت
این روایت، در تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) آمده (ص312-314) آمده و از آنجا به کتابهای احتجاج، البرهان و بحار الأنوار راه پیدا کرده است.
تفسیر یادشده کتابی است که به دلیل راویان ناشناختهای که دارد و نیز مشکلات اساسی در محتوایش، ضعیف شمرده میشود (ر.ک به تاریخ حدیث شیعه، طباطبایی، ج1، ص357). افزون بر این بیاعتمادی که بر همۀ کتاب سایه افکنده است؛ نویسنده، روایت مورد نظر را هم بیهیچ سندی نقل کرده است. این یعنی نهایت ضعف سندی برای یک روایت. بیفزایم که این متن یا مشابه آن، به شکل مُسند، در منبع دیگری نیز نیامده است تا بتوان از آن راه، کاستی سندیاش را جبران کرد. بیاعتنایی محدثان نامدار و کهن شیعه به این روایت را هم نباید نادیده گرفت.
بررسی اعتبار محتوایی این روایت
با درنگ در این روایت، به ویژه رفتاری که از امام رضا(ع) با مردمی عادی و دلبسته به ایشان، گزارش میکند؛ اینکه آنها را شصتبار از در خانۀ خود براند تنها برای آن که آنها باوری دقیق و عمیق به یک آموزه نداشتند و یا در کاربرد یک واژه بهجای واژهای دیگر اشتباه میکردند؛ با شناختی که ما از پیشوایان دین (ع) داریم نمیسازد.
اشکالی دیگر به محتوای این روایت
افزون بر اشکالی که در محتوای این روایت، نشان دادیم (برگرداندن شصتبارۀ گروهی از مردم عوام و علاقهمند به دیدار، از سوی امام رضا علیهالسلام)؛ این اشکال هم چشمگیر است که آنها پس از ورود، محضر امام(ع) سلام عرض کردند؛ ولی امام، جواب سلام آنها را نداد (فَسَلَّمُوا عَلَیْهِ، فَلَمْ یَرُدَّ عَلَیْهِم).
در حالی که دادنِ جوابِ سلام از واجبات مسلّم است که هم قرآن به آن دلالت دارد: وَ إِذٰا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا (نساء:86) و هم روایات. پیامبر(ص) فرمود: السَّلَامُ تَطَوُّعٌ وَ الرَّدُّ فَرِیضَةٌ (کافی، ج2، ص644) و استثنایی هم ندارد. حتی بر نمازگزاری که در حال اقامه نماز است نیز واجب است که جواب سلام را بدهد؛ مگر آن که سلام، واقعی نباشد (موسوعه امام خوئی، ج15، ص487) . در وجوب جواب سلام؛ چه در حال نماز و چه در غیر آن اختلافی وجود ندارد (حدائق، ج9، ص67).
یکی از معیارهای نقد حدیث، مخالفت آن با آموزههای مسلّم آیات و روایات؛ مانند همین، واجببودنِ جوابِ سلام است.
بر این پایه، روایتی که خلاف این را گزارش کند؛ پذیرفتنی نیست؛ دستکم آن بخشش. گرچه همین اندازه هم، اصل اعتبار آن روایت را مخدوش کرده و اگر مانند روایت مورد بحث، تعداد این مشکلات فزونی یابند نمیتوانیم آن روایت را صادره از معصوم(ع) بدانیم.
نمونۀ دیگر از این دست، نقلی مشهور است که میگوید: عمر و ابوبکر به حضرت فاطمه(س) سلام کردند و حضرت، جواب سلام آنها را نداد (سَلَّمَا عَلَیْهَا فَلَمْ تَرُدَّ عَلَیْهِمَا). همین اشکال محتوایی که گفتیم بر این روایت هم وارد است؛ یعنی نمیتوانیم دستکم این بخش از آن را بپذیریم. روایتی که تنها شیخ صدوق آن را نقل میکند و از نظر سندی هم ضعیف است (علل الشرائع، ج1، ص187).
جمعبندی
نمیتوان این روایت را صادرشده از معصوم(ع) دانست و به آن، به عنوان روایت امام رضا(ع) استناد کرد.
سوگمندانه برخی گویندگان و نویسندگان با استناد به این روایتِ نامعتبر، ناجوانمردانه و به ناحق، به شیعیان تلقین میکنند که خود را شیعه ندانند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.