در قرآن کریم دو آیه وجود دارد که به صراحت بخشی از اموالِ اهل ایمان را که گاه با لفظ «متقین» (ذاریات/15) و گاه «مصلین» (معارج/22) از آنها یادمیکند از آنِ نیازمندان میداند؛ آن هم با تعبیر «حق» تا کسی نتواند آن را بر مستحب و خیرات شب جمعه حمل کند.
«فی اموالهم حقٌ للسائل و المحروم»
این دو آیه را که «مکی»اند نمیتوان به «خمس» و «زکات»ی که در مدینه نازل شدند حمل کرد و گفت منظور، پرداخت خمس و زکات واجب است.
بنابراین آیات یادشده از پرداختی واجب غیر از آن خمس و زکات سخن میگویند.
این نشان میدهد اسلام از بدو ظهور، مبارزۀ با «فقر» را در دستور کار خود قرارداد و شعار «جامعۀ بدون فقر» را با صدای بلند فریاد کرد، شعاری که از همان آغاز، رهبران بر حق، آن را جامۀ عمل پوشاندند. سیرۀ حکومتی پیامبر خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) سند این ادعایند.
امروز به غیر از دولت که با درآمد ملی؛ و دستگاه مرجعیت، با وجوهات شرعی، مسؤول زدون این پدیدۀ شوم از جامعه هستند بر هر مسلمان واجب است (گاه عینی و گاه کفایی) به کشتن فقر قیام کند.
برای «الفقر فخری» هم گرچه توجیهاتی گفتهاند؛ اما مهمتر اینکه بنده برای آن سند معتبری نیافتم.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.