یکی برای سیما است و دیگری برای سینما. شنیدم و بعد دیدم که به پخش این دو؛ به ویژه دومی، اعتراض شده است. باز مانند گذشته، عده‌ای منسوب به متدین‌ها، نمایشی را در ستیز با ارزش‌ها تشخیص داده‌اند. طلبه‌ای جوان، پویشی راه انداخته است و امضا جمع می‌کند. آن طلبۀ دیگر در مجلس صدا به شِکوه بلند کرده و گفته است: «این موضوع احساسات متدینین و مذهبی را جریحه دار کرده است.» سپس از وزیر ارشاد خواسته تا «اکران این فیلم را به خاطر صیانت از خون شهدا تعطیل کند.»

به دین، به پیغمبر، این مملکت قانون دارد؛ ولیّ فقیهی آشنا با شرع و حکم خدا دارد؛ فقیهانی خبره دارد. اول حکم شرعی آن را بپرسید؛ اگر دیدید اشکالی ندارد؛ زبان در کام گیرید و فتوای‌تان هم اگر صاحب فتوا هستید مفت چنگ خودتان. اگر هم دیدید اشکال شرعی دارد و باید برخورد شود؛ از راه قانونی وارد شوید. این شلوغ‌بازی‌ها تا کی؟! هر روز بساطی، تجمعی! برای موضوعاتی که شما نمی‌پسندید. خوشمزه‌تر این که انتظار دارید از بالا تا پایین، همه بی‌درنگ به شما بگویند: به روی چشم. 

این داستانِ خون شهدا و ارزش‌ها، برای جنگ با سیما و سینما را در زمان حضرت امام(ره) نیز داشتیم که متن آن را در یادداشت بعدی تقدیم می‌دارم. در آن دوران نیز عده‌ای، با همین شعارها، دست به یقۀ فیلم‌سازان و سازندگان سریال شدند. خبر به امام(ره) رسید. ایشان ضمن چند تذکر؛ اما حکم، به نفع سازندگان داد. 

اکنون هم راه درست همین است. اگر کاری، برنامه‌ای، را نادرست یا خلاف شرع می‌پندارید؛ نخست حکم شرعی آن را از ولی فقیه یا مراجع عظام تقلید بپرسید؛ اگر خلاف‌بودنش ثابت شد؛ از راه قانونی اقدام کنید.

 

پرسش دو تَن از مسئولان وقتِ صدا و سیما و پاسخ امام خمینی(ره)
 

زمان: 30 آذر 1366. موضوع: برنامه‌‏هاى نمایشى و فیلم‌هاى تلویزیون. سؤال‌کننده: محمد هاشمی (رئیس صدا و سیماى جمهورى اسلامى) و اسماعیل فردوسى پور (از اعضاى سرپرستى صدا و سیماى جمهورى اسلامى).

 

محمد هاشمی: بسمه تعالى. همچنان که استحضار دارید در برخى از برنامه‌‏هاى نمایشى سیماى جمهورى اسلامى ایران نظیر فیلم‌هاى سینمایى یا سایر برنامه‌‏هاى نمایشى، اعم از داخلى و خارجى، زنان نمایشگر حضور دارند که حسب موضوع، بعضاً از ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر برخوردار نیستند و همچنین در پاره‏‌اى از ورزشهاى مرسوم از قبیل «کُشتى» و «فوتبال» قسمتى از بدن ورزشکاران مرد پوشیده نیست، استدعا دارد جهت روشن‌شدن موضوع، نظر مبارک را در خصوص موارد زیر اعلام فرمایید:
1. پخش برنامه‌‏هاى تلویزیونى که در آنها بر حسب موضوع، زنانى ایفاى نقش می‌نمایند که ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر را رعایت ننموده‌‏اند.
2. پخش برنامه‌‏هاى ورزشى نظیر کُشتى و فوتبال که در آن قسمتى از بدن مردان ورزشکار پوشیده نیست.
3. نگاه‌کردن به برنامه‌‏هاى فوق الذکر که از تلویزیون پخش می‌‏شود.

 

اسماعیل فردوسی پور: بسمه تعالى. محترماً معروض می‌دارد، در رابطه با پخش برخى فیلم‌هاى خارجى یا تولید داخلى و سریالهایى مانند «پاییز صحرا»، «آیینه»، «نفوذ» و غیره و همچنین پخش آهنگهاى موسیقى از صدا و سیما، از سوى امت شهیدپرور، شکایاتى به شوراى سرپرستى می‌‏رسد مبنى بر اینکه پخش این فیلم‌ها و سریالها و آهنگها، خلاف شرع مقدس اسلام و مخالف اهداف عالى انقلاب است و با نظام جمهورى اسلامى‏ تناسب ندارد و هزینه کردن بودجه براى ساختن آن اسراف محسوب می‌‏شود، گو اینکه احیاناً جنبه‌‏هاى آموزنده، تفریحى و سرگرم کننده نیز دارد.
در انطباق اینگونه موارد با فتاواى موجود در رساله‏‌هاى عملیه و تحریر الوسیله آن حضرت و احراز و تفکیک مُجاز از غیرمُجاز، اختلاف نظر وجود دارد و نمی‌توان جواب صریح و صحیحى به مستشکلان ارائه نمود. اختلاف سلیقه نیز الى ماشاء اللَّه موجود است و انسان نمی‌‏داند چه باید بکند و در این شرایط حساس جنگى که از اهمّ امور است؛ تکلیف چیست؟


پاسخ حضرت امام
بسمه تعالى 
نظر نمودن به این قبیل فیلم‌ها و نمایشنامه‏‌ها هیچ یک، اشکال شرعى ندارد و بسیارى از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالى ندارد، و همین‏طور فیلم‌هاى ورزشى و آهنگها، اکثراً بی‌‏اشکال است. گاهى خلافْ، به‌‏طور نادر، دیده می‌‏شود، که باید بیشتر مواظبت کرد؛ لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانى که گریم می‌‏کنند باید مَحرم باشند و اجنبى حرام است چنین کارى را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روى شهوت نظر نکنند. 
روح اللَّه الموسوى الخمینى‏

صحیفۀ امام، ج20، ص445 تا 446.

 

کانال تلگرام :