در سخنی منتشرشده از آقای مجتهدی، آن مرحوم میگوید: شکستن تخممرغ برای دفع چشمزخم، خرافه نیست و اثر دارد و این کلام خود را مستند به نگاشتهای در زادالمعاد، نوشتۀ علامۀ مجلسی(ره) میکند. سپس دودکردن اسپند را هم به آن میافزاید.
میگویم:
ما هیچ روایتی که گویای اثربخشی شکستن تخممرغ و نیز دودکردن اسپند برای دفع چشمزخم باشد نداریم.
آنی را هم که مرحوم مجتهدی از زادالمعاد میگوید؛ نخست این که در ملحقِ به آن، یعنی در مِفتاح الجِنان است؛ نه در خود زاد المعاد، و نویسندۀ مِفتاح الجِنان هم معلوم نیست. دوم اینکه مطلب یادشده روایت نیست. سوم اینکه هیچ ارتباطی به چشمزخم ندارد. در آنجا نوشته است:
اگر کسی را طلسم کرده بودند؛ مثلا بختش را بسته بودند چهار تخممرغ را بردارد و آبپز کند. سپس پوست آنها را جدا کند (ینزع منها القشر) و ...
کوتاه سخن: شکستن تخممرغ و دودکردن اسپند برای دفع اثر چشمزخم، مدرک روایی ندارد و اگر از سوی پژوهشهای علمی نیز ثابت نشود؛ خرافهای بیش نیست.
گفتنی است: مُحدّث نوری، صاحب مستدرک الوسائل، با این که نسبت به پذیرش روایات، اهل تساهل است؛ نسبت به مِفتاح الجِنان، نظر خوبی ندارد و آن را «جمعکردۀ بعضی عوام» میداند (بنگرید به مفاتیح الجنان، پایان زیارت وارث).
یادآوری: مِفتاح الجِنان، غیر از مَفاتیح الجِنان است. نویسندۀ اولی معلوم نیست و نویسندۀ دومی مرحوم شیخ عباس قمی است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.