دکتر سهیل اسعد (ادگاردو روبین) متولد 1971 میلادی، آرژانتین و دارای دکتری تمدن اسلامی دانشگاه بیروت و دانش آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعة المصطفی(ص) است.

او از طلاب فعال حوزه علمیه در آرژانتین و از پدر و مادری لبنانی‌الاصل متولد شده است. او تا جوانی در آرژانتین بزرگ شده و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شده و اینک بیش از یک دهه است که بخشی از سال را در ایران زندگی می‌کند. او شش ماه از سال در قم تحصیل می‌کند و شش ماه دیگر را در 25 کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد. (مشرق)
امروز (26اسفند94) توفیق دیدار با ایشان نصیبم شد. او هم مانند من پرایدش را برای تعمیر به مکانیکی آورده بود. پیش از این، مصاحبه و مستندی از ایشان را دیده بودم. اما پرسش هایی که من داشتم تخصصی بود؛ جدا از فضای عمومی و نگاه احساسی رسانه ملی.
«شیخ سهیل» بسیار گرم و صمیمی بود. همینکه متوجه توجهم شد بلافاصله دست ادب به سویم دراز کرد و حسابی تحویلم گرفت.
گفتگوی ما یک ساعتی طول کشید (مرهون خرابی ماشین هایمان) بخشی از آن را که برای طلاب مفید است را در اینجا منتشر می کنم:
1. برای تاثیرگذار بودن در آن سوی مرزها چه باید کرد؟
= سفرهای کوتاه مدت (دهه محرم و ماه رمضان) مسافرت توریستی است نه سفر تبلیغی. برای تاثیرگذار بودن باید حضور بلند مدت حداقل 10 بیست ساله داشت. کار فرهنگی زمان بَر است؛ باید در کنار حضور بلند مدت برنامه بلند مدت هم داشت به تربیت کادر و نیرو همت گماشت. 
2. کدام کشورها از مخالفت دولتی و مردمی کمتری برخوردار است؟
= هیچ کشوری مخالفت نمی کند و کسی سنگ نمی اندازد به شرط اینکه ما حساسیت ایجاد نکنیم. گاهی حتی اسم اسلام هم حساسیت زا است؛ اما اگر بگوییم مطالعات دینی، فعالیت دینی، کسی کاری ندارد. پا فشاری بی دلیل و غیر مفید بر حساسیت زاهایی مانند اسم ایران، نام حزب الله، داشتن پوشش خاص مانند لباس روحانی یا استفاده از چفیه و مانند آن، آسیب هایی حتی به شهادت رسیدن مبلغان را در پی داشته بی آنکه اثری داشته باشد.
شما می توانید به نام مرکز مطالعات دینی فعالیت کنید، سخنرانی کنید، کتاب چاپ کنید، در دانشگاهها حاضر شوید و به هر هدفی که دارید نایل شوید.
3. پذیرش مردم نسبت به احکام خاص اسلامی که برای آنها نوظهور است؛ مانند حجاب و روابط محرم و نامحرم؛ چگونه است؟
= ما از شریعت برای آن نمی گوییم نهایتا نماز و روزه چون زمینه پذیرش در آنها اصلا وجود ندارد. آنها بی دین هستند تلاش ما این است که باور به خدا، زندگی بعد از این دنیا و ... که پایه های اندیشه اسلامی است را در آنها ایجاد کنیم و این قدم اول است. امید هست که برای نسلهای بعدی اینها بتوان در شریعت به شکل جزئی و خاص ورود پیدا کرد.
شما ببینید رقص و موسیقی جزء لاینفک زندگی اینهاست و روابط نامشروع، تفریح شایع آنهاست. در آن جوامع وضعیت پوشش هم وضعیت فجیع خود را دارد؛ حالا شما بیایید به این مردم که خدا را قبول ندارند بیایید بگویید حجاب، روابط محرم نامحرم و مانند آن! شک نکنید از آن اعتقاد و تفکر اسلامی که پایه رفتار اسلام است هم فرار می کنند.
درک زمان و مکان بسیار مهم است. برخی از آقایان از قم به شیلی می آیند آنجا داد سخن دارند که ای مردم ذبح حلال باید بخوردید و الا حرام است و ممنوع و ...
غافل از اینکه در پایتخت شیلی ذبح شخصی ممنوع است (جرم است) اگر کسی می خواهد خودش ذبح کند باید 500 کیلومتر از سانیاگو (پایتخت) فاصله بگیرد ذبح کرده با خود بیاورد. حالا شما در نظر بگیرد یک نفر پانصد کیلومتر دور شود گاوی را ذبح کند چگونه بیاورد کجا نگه داری کند؟
اینجا بود که سخن آیت الله جوادی آملی را عرض کردم که ایشان به مناسبتی در درس تفسیر فرمود: برخی حرفها مال قم و اینجا زیر سقف مسجد اعظم است. از اینجا که بیرون بروی وضعیت و شرایط گونه دیگری است و طبق آن باید عمل کرد. (مضمون سخن ایشان)
4. شکل فعالیت شما در آنجا برای نشر اسلام چگونه است؟
= عمده فعالیت ما زندگی با مردم است: گفتگوی دو یا چند نفره که گاه چند ساعت طول می کشد. دیدار با مردم. در آغوش کشیدن آنها. بوسیدن آنها. احوال پرسی از آنها. دادن پول. کمک به رفع مشکل آنها که در بسیاری از این برخوردها گاهی هیچ گفتگوی خاص دینی هم صورت نمی گیرد. ما همان روشی را دنبال می کنیم که اهل بیت علیهم السلام در سیره تبلیغی شان داشتند: «زندگی دینی در بین مردم»
با شنیدن این پاسخ از شیخ سهیل یاد آن جمله افتادم که «در مواجهه با شخص گرفتار هیچ از دین مگو فقط به دین عمل کن»
---------------------------------
توسط ایمیل از «شیخ سهیل» درخواست کردم متن بالا را تایید یا اصلاح کند. تا هم رعایت امانت و کسب رضایت ایشان شده باشد و هم خواننده مطمئن شود آنچه آمده کاملا مورد تایید ایشان است. متن ایمیل بنده و پاسخ ایشان:

سلام علیکم
بنده پیشگر همان طلبه ای هستم که امروز توفیق شد شما را در صفاشهر و آن مکانیکی زیارت کنم و شما لطف کردید پرسش های بنده را پاسخ گفتید.
بخشی از فرمایشان شما را با هدف استفاده طلاب در وبلاگم منتشر کردم : http://pishgar.blog.ir
ملاحظه بفرمایید اگر نیاز به اصلاح دارد بفرمایید. متشکرم 
------------------
سلام حاج آقا. ممنون. خیلی خوب بود. تقبل الله. ان شا الله طلاب استفاده کنند. از آشنائی با شما خوشحال شدم. به امید دیدار. التماس دعا. سهیل