نماینده ای استفتایی کرد و مرجع بزرگواری پاسخ دادند با موضوع برجام که این روزها بحث داغ سیاسی در مجالس تخصصی و عوام است. آن نماینده، اعتراض خود به برجام را زیر مشکلات اجرایی آن نهان کرد و خواست نظر انقلابی این مرجع تقلید را در مقابل اجرای برجام دریافت کند. آیت الله العظمی مکارم در پاسخی متین نوشتند:


بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای رسایی دامت تأییداته

با اهداء سلام و تحیت؛

استفتاء محترمانه جنابعالی در رسانه ها منتشر شد و به پایگاه اطلاع رسانی دفتر ما نیز واصل گردید؛ از اینکه قبول دارید برجام مراحل پنج گانه خود را پشت سر گذاشته است خوشوقتیم؛ ولی در مورد بعضی از اشکالات اجرای آن سوال کرده بودید، آنچه ما در بیانیه و سخنرانی سابق عرض کرده ایم درباره اجرای برجام نبوده است، لذا اگر در اجرای برجام اشکالی وجود داشت و یا شرایط نه گانه مقام معظم رهبری مدظله العالی رعایت نشده بود، شما و دیگران می توانید از مجریان برجام توضیح بخواهید و اگر توضیح آنان قانع کننده نبود از طرق قانونی دنبال نمایید.

 ان شاء الله تعبیرات، دوستانه باشد که تمام ملت و مسئولین را به وحدت نزدیک تر کند.

همیشه موفق باشید . ناصر مکارم . 24 محرم الحرام 1437 هجرى قمرى (منبع)


آنچه در این پاسخ در اوج شکوه و درخشش است و به نظر بنده از خود پاسخ، مهمتر است دعوت به اخلاق است که به مراتب بالاتر از فقه و حقوق است و آن دعوت به رفتاری دوستانه و محترمانه از سوی این مرجع عظیم الشأن است:

ان شاء الله تعبیرات، دوستانه باشد که تمام ملت و مسئولین را به وحدت نزدیک تر کند.