باز به نام و یاد رهبری و دفاع از مقام معظم رهبری و رفع مظلومیت از ایشان، عده ای بر خود تکلیف دانسته مجردی یا با خانواده دست به اجتماع و تحصن زده و به این شکل خواستۀ خود را مطالبه کردند.

در این مورد هم به مانند موارد مشابه چند نکته وجود دارد:

1. مقدم به انجام وظیفه تحقق وظیفه است تا تکلیفی ثابت نشود انجام تکلیف معنایی ندارد. سوال اینجاست که اینگونه وظیفه و تکلیف ها کی، کجا و از سوی کدام مرجع معتبری تعیین می شود؟

آیا به راستی هر نمازخوانی، هر چه به ذهنش خطور کرد و او گمان کرد که تکلیف است می شود فرض واجب؟

2. چه فرقی بین اینگونه تجمعات و اقدامات با آن تجمعات و اقدامات سال 88 وجود دارد؟ هر دو خواسته ای دارند که گمان می کنند حق است و باید آن را با تجمعات غیر قانونی و فشار بر مسئولان نظام مطالبه کنند. 

آیا چون اینها ریش دارند و عمامه و چادر بر سر و به اصطلاح حزب اللهی نامیده می شوند حق اند و نباید با آنها برخورد شود و چون آنها تی شرت دارند و مانتو بر تن، نا حق اند و باید سر و ته آنها یکی شود؟

3. این آقایان و خانمهایی که مدام دم از مظلومیت حضرت آقا زده و برای دفاع از ایشان ید طولایی در چنین اقداماتی دارند حداقل سخنان ایشان در دیدار مردم آذربایجان‌ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ را یکبار بشنوند و یا بخوانند که ایشان چگونه با صراحت و ناراحتی از این اقدامات نهی کرده و اعلام بیزاری می کنند:

«این حرفی که من امروز زدم و از بعضی از مسئولان و سران کشور گله‌گزاری کردم، موجب نشود که حالا یک عده‌ای راه بیفتند، بنا کنند علیه این و آن شعار دادن؛ نه، بنده با این کار هم مخالفم. اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عده‌ای راه بیفتند علیه او  شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم. این کارهائی که در قم اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. آن کارهائی که در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اینجور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که میتوانند جلوی این چیزها را بگیرند، تذکر داده‌ام. آن کسانی که این کارها را میکنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهی و مؤمنند، خب نکنند. می‌بینید که تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست. با احساساتشان راه بیفتند اینجا، آنجا، علیه این شعار بدهند، علیه آن شعار بدهند؛ این شعاردادن‌ها کاری از پیش نمیبرد. این خشمها را، این احساسات را برای جای لازم نگه دارید. در دوران دفاع مقدس اگر بسیجی‌ها میخواستند همین طور بروند یک جائی، طبق میل خودشان حمله کنند، که خب پدر کشور در می‌آمد. نظمی لازم است، انضباطی لازم است، مراعاتی لازم است. اگر چنانچه به این حرفها اعتنائی ندارند، آنها که خب حسابشان جداست؛ اما آن کسانی که به این حرفها اعتناء دارند و مقیدند که برخلاف موازین شرع حرکت نکنند، باید مراقبت کنند، از این کارها نکنند.»

4. در این ماجرا هم گرچه با آنچه بیان شد نظر حضرت آقا روشن بود و نیازی به کشف آن نبود اما این بار هم معلوم شد که ایشان مخالف این گونه اقدامات غیر قانونی هستند. (بخوانید)

5. من نمی دانم این جماعت به اصطلاح مدافع و گوش به فرمان کی قرار است گوش به حرف ایشان بدهند؟

-------------------------------------------------------

چهارشنبه 13 آبان 94 . روزها بعد از تصویب برجام 

بیانات حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله در درس خارج:

در این موضوع پنج مرحله مهم طی شد؛ مرحله نخست دو سال مذاکره با طرف های مقابل بود که رهبر بزرگوار انقلاب نیز از زحمات آنها تشکر کردند، در مرحله بعد در شورای عالی امنیت ملی بعد از برگزاری نشست هایی تصویب شد، مرحله بعد نیز تصویب در مجلس با اکثریت خوب بود، در مرحله چهارم در شورای نگهبان نیز تصویب شد و در مرحله پنجم که حرف آخر بود رهبر معظم انقلاب با صراحت و البته به نحو مشروط بیان کردند.

این مرجع تقلید افزودند: بعد از طی این مراحل این که در گوشه و کنار برخی عزیزان مخالفت می کنند، این صلاح نیست، ما یا تابع شرع هستیم یا تابع قانون؛ اگر تابع شرع هستیم مراحل شرعی آن گذشته است و شورای نگهبان و رهبری در این باره نظر داده اند؛ اگر هم تابع قانون هستیم، این کار در مجلس انجام شده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: بنابراین مخالفت با این موضوع نه با موازین شرع و نه با موازین قانونی می سازد، به همین جهت خوب است این مساله را پایان یافته تلقی کنیم، مشکلاتی اگر دارد که دارد باید به فکر آنها بود.

ایشان افزودند: بر فرض که با عقیده شخصی ما مخالف بود اما وظیفه ما مخالفت نیست، این که اهانت کنیم به تیم مذاکره کننده، این درست نیست، این که با اصل آن مخالفت کنیم هم خلاف شرع و هم خلاف دموکراسی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کردند: باید کاری کنیم که موضوع برجام مایه اتحاد مردم باشد، این مساله بسیار روشن است و انتظار می رود همه در مقابل آن تسلیم بوده و واقعیات را بپذیریم.

معظم له بیان کردند: بنده وظیفه شرعی خود می دانم که نکاتی را متذکر شوم، امیدوارم خدای متعال به همه توفیق دهد به وظیفه خود عمل کنیم و در مقابل استکبار و استعمار بایستیم و مشکلات کشور و جهان اسلام را در پرتو وحدت و انسجام حل کنیم. (منبع)

---------------------------------------------------------------------------------------

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری (بهمن 1394) باز هم تکرار مکررات در واکنش به تکرار مکررات:

حضرت آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین با انتقاد شدید از غیبت، برچسب و پخش شب نامه در سطح قم، گفت:

این کارهایی که علیه افراد صورت می گیرد، قابل تحمل نیست و بعد هم خودمان را مدعی پیروی از خط امام بدانیم و سنگ رهبری را به سینه بزنیم!

دبیر دوم شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از این اقدامات تند و بدون مهار ناراحت و دل ناخوش هستند. (منبع)